17
AĞUSTOS'UN ARDINDAN ELİMİZİN ERDİĞİ, GÜCÜMÜZÜN YETTİĞİ
PSİKO-SOSYAL
DESTEK AMAÇLI SANATLA TERAPİ VE EĞİTİM ÇABALARI
YRD.DOÇ.DR.NEVİN
ERACAR(*)
17 AĞUSTOSTA KİMSENİN İŞE
GİTMEDİĞİNİ GÖRÜNCE "BAHANE BULUYORLAR, ASIL NEDEN TEMBELLİK "DİYE
DÜŞÜNDÜM. ÇALIŞIP ÇALIŞMADIĞIMI SORAN HASTALARIM/DANIŞANLARIMLA GÖRÜŞMELERİMİ
YAPTIM. AKŞAMÜSTÜ BİR HABER YAYILDI. "EVLERDEN ÇIKIN!" TAKSİM
MEYDANINA YÜRÜDÜK. SEKRETERİMİZİN AYAĞI İLE (OTOPEDİK ÖZÜR) UZUNCA BİR ZAMANDI.
ÇOK GARİP AMA BENDE HİÇBİR KAYGI YOKTU HALA!
EVE GİDİP TELEVİZYONU AÇTIĞIMDA ACI
KAPLADI İÇİMİ. İNSNLARIN, İNSANLIĞIN ÇARESİZLİĞİNİ BU DENLİ ÇIPLAK GÖRMEMİŞTİM
HİÇ. KORKTUĞUMU SÖYLEYEMEM. YAVAŞ YAVAŞ ÖFKELENMEYE BAŞLADIM. BİRŞEYLER
YAPILSIN DİYE BEKLİYORDU İNSANLAR. HERKES ŞOK OLMUŞTU. SADECE BAKIYORDUK.
HİÇBİRŞEY YAPAMADAN! KLASİK, GELENEKSEL OSMANLI ALIŞKANLIĞI İLE DEVLET NEREDE
DİYORDU İNSANLAR. OYSA DEVLET HEP AYNI YERDEYDİ. ALIŞTIĞIMIZ YERDE. ÖYLECE
DURUYORDU. AYNEN ALIŞTIĞIMIZ GİBİ.
BİR GÜN SONRA BİR SİVİL TOPLUM
ÖRGÜTÜMÜZ OLDUĞUNU HATIRLADIM. OTİSTİKLER DERNEĞİ! İLK BAKIŞTA HİÇBİR İLGİSİ
YOKMUŞ GİBİ GELEBİLİR AMA ÖYLE DEĞİL. YAKLAŞIK ALTI YILDIR EMEK VERİP
GELİŞTİĞİMİZ BİR YAPIDIR OTİSTİKLER DERNEĞİ. OTİSTİKLERİ BİZDEN FARKLI
OLDUKLARI İÇİN DIŞLAMADAN ONLARLA BİLİKTE YAŞAM DENEYİMLERİ İÇNDE GELİŞMİŞ
ONLARCA GÖNÜLLÜ İNSANIMIZ VAR. YAZ VE KIŞ KAMPLARINDA HER TÜRLÜ ORTAM VE
KOŞULDA YAŞAYIP TEMİZ KALABİLEN. KENDİNİ VE ÖTEKİNİ AYNI DERECEDE ANLAMLI
GÖREN! FARKLILIĞI ZENGİNLİK OLARAK YAŞAYAN! AĞIR OTİSTİK KRİZLERİ KUCAKLARKEN
SINIRSIZ YARATICILIKLAR GELİŞTİRMİŞ GENÇ İNSANLAR!
(*)KLİNİK PSİKOLG,PSİKOTERAPİST
MARMARA ÜNİ. ÖĞR. ÜYESİ.
AKADEMİ İSTANBUL
ÖĞR.ÜYESİ
PSİKODRAMA ÖĞRETİM ÜYES
OTİSTİKLER DERNEĞİ
YÖN.KUR.BŞK.
İKİ GÜN SONRA DEPREM BÖLGESİNE
GİDECEK VE ORADA ÇALIŞMA YAPACAK OLAN İLK EKİP HAZIRDI. ÇALIŞMALARIMIZI İNSAN KAYNAĞINI GELİŞTİRME VAKFI İLE BİRLİKTE, ONLARIN
ORGANİZASYONLARI İÇİNDE GERÇEKLEŞTİRDİK. AYNI HEDEFLERİ BENİMSEYENLERİN
GÜÇLERİNİ BİRLEŞTİRMESİ DAHA DA ZENGİNLEŞTİRİYOR İNSANLARI. HAZIRLIK ÇALIŞMAMIZ
YARIM GÜN SÜRDÜ. İLKELER ÜZERİNE KONUŞTUK. TEMEL İLKE "HİZMET" OLARAK
TANIMLANDI. "YARDIM " TERİMİNİ SORGULAYARAK DIŞARIDA BIRAKTIK. ETİK
NEDENLERLE. BU HİZMET YAŞAM KOŞULLARI MADDİ VE MANEVİ OLARAK ZORLAŞMIŞ İNSANLAR
İÇİN ÜRETİLECEKTİ. BU HİZMET BİR
"İNSAN OLMA SORUMLULUĞU" İDİ. YARDIM TERİMİ İSE BİZİ GÜÇLÜ KILAN VE
TANIMLANMASI ZOR PEKÇOK İHTİYACIN DEPREMZEDELER ÜZERİNDEN GİDERİLMESİ ANLAMINA
GELECEKTİ. AYRICA ÇOK AÇIKTI Kİ BİR KISMI PSİKOLOG VE PSİKOLOJİK DANIŞMAN OLAN
BU İNSANLAR ÜRETECEKLERİ HİZMET
KARŞILIĞINDA MESLEKİ DENEYİM , SÜPERVİZYONLA YETİŞME, GELİŞME VE YARATICILIK
KAZANACAKLARDI. EN ÇOK DA BU YÜZDEN YAPTIKLARIMIZI YARDIM DİYE ADLANDIRMIYORUZ.
BU YÜZDEN HEPİMİZ ORADA ÜRETTİĞİMİZ İLİŞKİLERİN SORUMLULUĞUNU TAŞIMAKTAYIZ.
(YARDIM SÜRECİNDE SORUMLULUKLAR DA BİR HAYLİ KARIŞIYOR. YARDIM EDENİN İHTİYACI
BİTİP DUYGULARI DEĞİŞTİĞİNDE YARDIM DA BİTİYOR. YARDIM EDİLENLER TERKEDİLME
ACILARI YAŞIYORLAR)
17 AĞUSTOS DEPREMZEDELERİ İÇİN
PSİKOSOSYAL DESTEK PROJESİ DİYE ADLANDIRDIĞIMIZ BU ÇALIŞMA, OTİSTİK VE/YA
FARKLI GELİŞENLER İÇİN YETİŞMİŞ DÖRDER KİŞİLİK EKİPLERİN DÖRDER GÜN SÜRE İLE
BÖLGEDE ÇALIŞMASI ÜZERİNE KURULDU. HER EKİP BÖLGEDE ÇALIŞIRKEN HER GÜNÜN AKŞAMINDA GÜNLÜK ÜRETİM VE ÇALIŞMA
SÜREÇLERİNİ, YAŞADIKLARINI VE GÜÇLÜKLERİNİ BİRBİRLERİYLE PAYLAŞTILAR.
SÜPERVİZYON SİSTEMİ İLE YETİŞTİKLERİ İÇİN BU PAYLAŞIMLAR DEĞERLENDİRME VE
YARGILARDAN UZAK KISMEN EMPATİYE DAYALI GELİŞİM ÇALIŞMALARIYDI. İNSANLARIN
GEREK DUYGUSAL, GEREKSE BEDENSEL OLARAK TÜKENMELERİNE ENGEL OLMAK İÇİN DÖRT
GÜNDE BİR EKİP DEĞİŞTİ. DEĞİŞİM GÜNÜNDE İKİ EKİP ORTAK ÇALIŞIP ORADAKİ
İNSANLARIN VE ÇALIŞMA SÜRECİNİN KESİLMEDEN ELDEN ELE TESLİM EDİLMESİ SAĞLANDI.
OTİSTİKLER DERNEĞİNE SPONSORLUK (!) YAPMAK DURUMUNDA OLAN "AURA" DA SÜPERVİZYON ÇALIŞMALARI
VE DEĞERLENDİRMELER YAPILDI. İHTİYAÇLAR VE KOŞULLAR GÖZDEN GEÇİRİLİP DAHA DOĞRU
VE UYGUN OLAN NE OLABİLİR DİYE ARAŞTIRILDI. GİDECEK OLANLARLA ÇALIŞMA DAN
DÖNMÜŞ OLANLAR ORTAK OTURUMLARDA
BULUŞTU. DENEYİM VE YAŞANTILAR
AKTARILDI, PAYLAŞILDI.
ÇALIŞMALARI DEPREMZEDELER İÇİN
GELİŞTİRİLMİŞ ÖZEL PAKET PROGRAMLARLA YÜRÜTMEDİK. TAM TERSİNE ORADA O İNSANLARI
DİNLEYEREK NE YAŞADIKLARINI, NASIL YAŞADIKLARINI, BAŞETME VE ADAPTASYON
GÜÇLERİNİ, ALIŞKANLIK BEKLENTİ VE HAYAL KIRIKLIKLARINI ANLAMAY A ÇALIŞMAK
ÖNEMLİYDİ. BU SÜREÇ İÇİNDE EN ÖNEMLİ İHTİYACIN (BARINMA VE AÇLIK DIŞINDA)
"FARKEDİLMEK VE ANLAŞILMAK" OLDUĞUNU KABUL ETMEKTEYİZ. KULLANDIĞIMIZ
YÖNTEMLER ÖZELLİKLE BU İHTİYAÇLARIN ÇOK HIZLI VE OTANTİK BİR BİÇİMDE ORTAYA
ÇIKTIĞI ART TERAPİ YÖNTEM VE TEKNİKLERİYDİ. DAYANDIĞIMIZ RASYONEL, KİŞİLERİN VE
GRUPLARIN BU YENİ DURUMDA (TRAUMA) İHTİYAÇLARINI DUYGULARINI VE ADAPTASYON PATERNLERİNİ
KENDİLERİNİN GÖRMESİ VE BUNLARI TANIMLAYABİLİR HALE GELDİKTEN SONRA YENİ DURUMA
YENİDEN ADAPTE OLABİLMELERİ İÇİN KENDİ
GÜÇLERİNİ GELİŞTİRMELERİ İDİ.
ORTAM VE KOŞULLAR NE OLURSA OLSUN
YARATICILIĞIMIZ GELİŞMİŞSE HER DURUMDA İNSANA GÖTÜREBİLECEĞİMİZ PSİKOLOJİ
HİZMETİ VARDIR. ÖZEL YAPILANDIRILMIŞ
ORTAMLAR, ŞIK SALONLAR, PAHALI ALETLER YOKTU. SOKAKTAN TOPLANMIŞ İRİLİ UFAKLI
TAŞLAR, TAHTA PARÇALARI, BASİT PERKÜSYON ARAÇLARI, KAĞIT KALEM, KUMAŞLAR, ATIK
NESNELER, BASİT KIRTASİYE MALZEMELERİ YETERLİYDİ. CAZ DAVULCUSU BİR DOSTTAN
BİRDOLU SES ÇIKARMA NESNESİ GELDİ. AURA'YA GELİP GİDEN PEK ÇOK İNSAN SÜREKLİ
KIRTASİYE VE OYUNCAK GETİRDİLER. BU BASİT NESNELERİ KULLANARAK HÜMANİSTİK
FELSEFEDEN TEMELLENEN FENOMENOLOJİK ORYANTASYONLU TERAPİ YÖNTEM VE
TEKNİKLERİYLE (PSİKODRAMA-SOSYODRAMA-GESTALT) VE SANAT ÖGELERİNİN İNANILMAZ
DIŞAVURUMCU GÜCÜ İLE ÇALIŞTIK. RESİM, MÜZİK, ÇAMUR VE TİYATRO EYLEMLERİ
İNSANLARIN HEM BİZLERLE HEM DE KENDİ İÇ DÜNYALARINDAKİ OLUŞUMLARLA BULUŞMA
NESNELERİYDİ.
BAŞLADIĞIMIZDA ÇOCUKLAR VE
KADINLARIN GELDİĞİ İKİ GRUP ÇALIŞMASI BAŞLAMIŞTI. BİR FRANSIZ EKİP TARAFINDAN
BAŞLATILAN BU ÇALIŞMAYI DEVRALIŞIMIZ ÇOK İLGİNÇTİ. EKİPLE TANIŞTIKLARINDA
FRANSIZLAR BİZİM GÖNÜLLÜLERİN KİM OLDUKLARINI SORDULAR. (BAŞLATILAN BİR SÜRECİN
KİMLERE TESLİM EDİLDİĞİ DE ÖNEMLİ DOĞRUSU). CEVAP , "OTİSTİK EĞİTİMCİ VE
TERAPİSTLERİYİZ. KAMPLARDA YETİŞTİK" ŞEKLİNDEYDİ. FRANSIZLARIN BUNA YANITI
İSE ŞÖYLE: "O ZAMAN NE YAPACAĞINIZI BİZE ANLATMANIZ GEREKMEZ, KOLAYLIKLAR
DİLİYORUZ" (HANİ HER ŞEYİ ONLAR DAHA İYİ BİLİRLER YA , BU YÜZDEN ANLATTIM
BUNU)
BİRKAÇ ÖRNEK PAYLAŞMAKTA YARAR
OLABİLECEĞİNİ UMARAK DEVAM ETMEK İSTİYORUM.
MELİKE DORUK'UN(*) PAYLAŞIM NOTLARINDAN:
(PSİKOLOJİK DANIŞMAN)
1 EYLÜL 1999 ÖĞLEDEN SONRA: (3-12 YAŞ 15 KİŞİLİK GRUP)
BİR SÜRE ÇOCUKLARI GÖZLEDİKTEN VE HAKLARINDA ÖNCEKİ
ÇALIŞMA ARKADAŞIMDAN BİLGİ ALDIKTAN SONRA ISINMA ÇALIŞMASI
YAPTIM.
YÖNERGE: BEN BİR SÖZLE BİRLİKTE BİR HAREKET YAPACAĞIM. BENİ
M YAPTIĞIMI VE SÖYLEDİĞİMİ TEKRARLAYIN. HERKESİN YAPABİLDİĞİNDEN EMİN OLUNCA
GRUPTAN BİRİNİN ADINI SÖYLEYECEĞİM VE O
YENİ BİR HAREKETİ YENİ BİR SÖZLE BİRLİKTE YAPACAK VE BÖYLECE TÜM GRUPTAKİLER
SIRA İLE BİZE YENİ BİR SÖZ VE HAREKETİ HEP BİRLİKTE YAPTIRACAKLAR.
"PERKÜSYON ALRTLERİYLE DEPREM SESİ ÇIKARMA OYUNU OYNADIK.
ÇOCUKLARIN HERBİR ÖNCE MASA ÜZERİNDE DİZİLİ ALETLARİN SESLERİNİ DENEYEREK
KENDİLERİNE UYGUN BİRER ALET SEÇTİLER. SONRA DAİRE ŞEKLİNDE OTURDUK. TEKER
TELER DEPREMİN SESİNİ BU ALETLE TANIMLADILAR. HER ÇOCUĞUN ÇIKARDIĞI DEPREM
SESİNİ TÜM GRUP TEKRARLADIK. Her çocuğa sıra geldiğinde BAKALIM ARKADAŞIMIZ DEPREMİ NASIL YAŞAMIŞ
SORUSUNU TEKRARLADIM. AMACIM GRUPTA EMPATİK DUYGULARIN GELİŞEBİLMESİYDİ. SONRA
HEP BİRLİKTE ÇALARAK HERKESİN SESİNİ BİRLİKTE DUYDUK. DAHA SONRA OYUN SIRASINDA
NELER HİSSETTİKLERİNİ ANLATTILAR.
AMAÇ: VAROLUŞU TEHTİD EDEN BİR DIŞ UYARICI OLAN DEPREMİN
İÇSELLEŞMESİ SONUCU YARATTIĞI KORKU VE KAYGIYI SOMUTLAŞTIRARAK DİŞAVURUMUNU
SAĞLAMAK."
SÜREÇ: ÇOCUKLARIN DİKKATİ UZUN SÜRE DAĞILMADI. GRUPTE
BELİRGİN BİR DİRENÇ YOKTU GRUP DİNAMİĞİ SAĞLANMIŞ GÖRÜNÜYORDU."
YUKARIDA ANLATILAN ÇALIŞMADA ÇOCUKLARIN GELİŞİM İHTİYAÇLARI ÖN PLANDA
TUTULARAK DEPREM, BİR VESİLE BİR ARAÇ BİR EĞİTİM VE GELİŞTİRME FIRSATI OLARAK
KULLANILMAKTADIR. BURADA MÜZİK NESNELERİ (RİTM VE SES) BİR DIŞAVURUM ARACIDIR.
İÇTE OLAN VE KARIŞIK OLAN İZLENİM, DUYGU VE DÜŞÜNCELERİN DOĞRUDAN ANLATIMIDIR.
SÖZCÜKLERİN SINIRLAYICI ETKİLERİNDEN KURTULMUŞ BİR İFADE YOLUDUR. DİLEDİKLERİ
KADAR SES ÇIKARIP BAĞIRABİLİRLER. ESTETİK KAYGILAR YÖNTEMİN DOĞRU KULLANILIŞI
İLE ÖNLENMİŞTİR. DAHA SONRA NE HİSSETİKLERİNİ ANLATIRKEN ARTIK İÇTE OLAN VE
KARIŞIK OLAN DUYGU VE DÜŞÜNCE İÇERİĞİ NESNEL HALE GELMİŞTİR VE KONTROL
EDİLEBİLİR NİTELİK KAZANMIŞTIR. (DAHA SONRA BİR BAŞKA ÇALIŞMADA YENİ SESLER
DENENEREK DUYGU DIŞAVURUMUNUN BİLİNÇLİ KONTROLÜNÜ GELİŞTİRME ÇALIŞMALARI DA
DÜŞÜNÜLEBİLİR) AYRICA EYLEM İÇİNDE OLMAK İNSANLARIN "MAĞDUR" "FELAKETZEDE",
"ZAVALLI","MUHTAÇ"DURUMUNDAN KURTULUP KENDİ GÜÇLERİNİ
TANIMA VE HAREKETE GEÇMELERİ İÇİN ÇOK GEREKLİDİR. SANATLA TEDAVİ VE EĞİTİM
ÇALIŞMALARINDA ÖZELLİKLE BU AMAÇ GERÇEKLEŞMEKTADİR. MÜZİK İÇN DÜŞÜNÜLÜP
UYGULANAN BU TEKNİK VE YÖNTEMLER, ÇAMUR, RESİM DANS VE TİYATRO NESNELERİYLE DE
SAĞLANMAKTADIR. ORTAK VE/YA BİREYSEL RESİMLER, BİRBİRİNİN RESİMLERİNİ ANLAMA
ÇABALARI, ÇAMURDAN OLUŞTURULMUŞ KORKU VE KAYGI NESNELERİ VE DUYGULARIN BEDENLE
ANLATIMI VE DOĞAÇLAMALAR, DAHA PEKÇOK SANAT EYLEMİ SANAT AMAÇLI OLMAKSIZIN
KATARSİS, DIŞAVURUM, TANIMLAMA VE YENİDEN ORGANİZE OLMA GİBİ ÇOK ÖNEMLİ EĞİTSEL
VE TERAPÖTİK İŞLEVLER İÇERMEKTEDİR. TABİ Kİ DOĞRU YETİŞMİŞ VE ETİK İLKELERİ
UNUTMAYAN TERPİST VE EĞİTİMCİLERLE. BÖYLECE SANAT İNSANLIĞIN VAROLUŞUNDAN BU
YANA İLK ORTAYA ÇIKTIĞI BİÇİMİYLE YENİDEN YAŞAMA GİRMEKTEDİR. ESTETİK LOJİK
KAYGILARIN HENÜZ BAŞLAMADIĞI ZAMANLARDAKİ GİBİ. ÖYLECE! OTANTİK HALİYLE! BİZİM
OTANTİNK OLAN YANIMIZI ANLATARAK!
"3 EYLÜL 1999
BU SABAH ÇOCUKLARLA YAPTIĞIMIZ GRUP ÇALIŞMASINDA ONLARI İÇ
VE DIŞ GRUP OLARAK İKİYE AYIRDIM. İÇ GRUP SIRA İLE ÇIÇEK, YAĞMUR, GÜNEŞ DIŞ
GRUP ÇİÇEĞİ YETİŞTİREN, TOPRAK, BULUT OLDU. BURAYA KADAR ÇOCUKLAR BUNU BASİT
BİR OYUN GİBİ OYNADILAR BİRAZ DİKKATLERİ DAĞILMIŞTI. BİR SESSİZLİĞE İZİN
VERDİM. ARDINDAN EVET ŞİMDİ İÇ GRUP DEPREM DİŞ GRUP BİNA OLSUN DEDİM. BİR AN
DURDULAR VE BANA ŞAŞKINLIKLA BAKTILAR. YÖNERGEYİ TEKRARLADIM.
SÜREÇ: BU YÖNERGEDEN SONRA ÇOCUKALR BİRBİRLERİYLE ADETA
SVAŞIR GİBİ MÜCADELE ETTİLER. ÖZELLİKLE ZAYIF OLAN ÇOCUKLARIN MOTİVASYONU
ARTIRMAK İÇİN HADİ ONU YENEBİLİRSİN ŞEKLİNDE DESTEK VERDİM. SONRA ROL
DEĞİŞTİLER. DAHA SONRA HEM OYUNLA HEM DE GERÇEK YAŞAMLA İLGİLİ YAŞANTI
PAYLAŞIMLARI OLDU. OYUN SIRASINDA OLDUKÇA ETKİN FAKAT DİKKATLİTYDİLER. GALİP
GELEREK BİNA OLAN ARKADAŞINI DEVİREBİLMİŞ OLANLAR ÜZGÜN OLDUKLARINI
BELİRTTİLER."
GÖRÜLDÜĞÜ GİBİ YUKARIDA OKUDUĞUMUZ
İKİNCİ PAYLAŞIM BİR PSİKODRAMA ÇALIŞMASIDIR. BU ÇALIŞMADA DA SANATLA OLAN
ÇALIŞMALARDA OLDUĞU GİBİ PEKÇOK TERAPİ VE EĞİTİM HEDEFİ TEK BİR OYUN VE EYLEM
İÇİNDE GERÇEKLEŞMEKTEDİR.
"İZMİT-DARICA BÖLGESİNDE YAPILAN BİR DİZİ GRUP
ÇALIŞMASINDAN NOTLAR: (NEVİN ERACAR- EBRU BAŞKURT-FİGEN YAR- YONCA-MEHMET
AVDAN)
LAFARGE FİRMASININ ASLAN ÇİMENTO-EKMEL BETON-LAFARGE ENTEGRE
TESİSLERİNDEN BİRİNDEYİZ.
20 KİŞİLİK BİR GRUP (20'ŞER KİŞİLİK ON GRUPLA ÇALIŞTIK)
GRUBA ÇALIŞNLAR VE EŞLERİNİN BİRLİKLTE KATILMALARI SAĞLANDI.
ÇÜNKİ FELEKETİ EVLERİNDE HEP BİRLİKTE YAŞAMIŞLARDI. AYNI AİLELLERIN ÇOCUKLARI
BAŞKA BİR MEKANDA YİNE GRUP ÇALIŞMASINA ALINDILAR. RESİM, KOLAJ, TİYATRO VE MÜZİKLE ÇALIŞTŞILAR
HER GRUPLA ÇALIŞMA BİR GÜN (ALTI SAAT) SÜRDÜ. ÖNCE ISINMA VE
İNSANLARIN BİRBİRLERİYLE KAYNAŞMASI SAĞLANDI. BU SÜREÇ: DUYGULARIN APAÇIK
ANLATIMI İÇİN GEREKLİ BİR AŞAMADIR. DAHA SONRA MÜZİK EŞLİĞİNDE (ÇELİST,EBRU
BAŞKURT) DEPREM ANINA BİR YOLCULUK VE SONRA KATARSİS AMAÇLI PAYLAŞIM YAPILDI.
BİRLİKTE GEÇEN BİR ÖĞLE ARASINDAN SONRA BİRPSİKODRAMA TEKNİĞİ İLE YAŞAM
,HEDEFLER, ATILAN ADIMLAR, HEDEFLERİN DEĞİŞİMİ, YAŞAMIN GERÇEK HEDEFİ ÜZERİNE
TEMELLENEN BİP OYUN OYNADIK. OYUNA İLİŞKİN PAYLAŞIM ÇOK ETKİLEYİCİYDİ. BİRÇOK
İNSAN, SADECE DEPREM DEĞİL TÜM YAŞAMINA VE YAŞAMA YONTEMLERİNE İLŞİKİN PEKÇOK
ÖZELLİĞİNİ VE DAVRANIŞ PATERNLERİNİ GÖRDÜ. ESAS OLAN ORTAYA ÇIKAN BU YENİ
DURUMLA BİRLİKTE YAŞAMAK VE YENİDEN YAŞAM PROJESİ ÜRETMEKTİ. DAHA SONRA
İŞÇİLER, SOSYOMETRİK TEKNİKLE KÜÇÜK
GRUPLARA AYRILDILAR VE MİNİ BRİFİNGLER HAZIRLADILAR. İÇLERİNDEKİ HER
DUYGU VE DÜŞÜNCEYİ GÖZDEN GEÇİREREK BİR METİN OLUŞTURDULAR. KENDİ AİLELERİNDEN
YOLA ÇIKARAK İŞYERİ, KENT ,HÜKUMET VE DEVLETE KADAR HER DÜZEYDE ALINABİLECEK
ÖNLEMLERİ YAZILI BİR RAPOR HALİNE GETİRDİLER. BU RAPORLAR İŞYERİ SORUMLULARINA
İLETİLDİ. ÇALIŞMANIN SONUNDA ÇELLO İLE YİNE DOĞAÇLAMA MÜZİK EŞLİĞİNDE GEVŞEME
VE İMAGİNASYON ÇALIŞMASI YAPILDI. BU YÖNLENDİRİLMİŞ BİR SÜREÇTİ. YAŞAMIN HALA
GÜZELLİKLER SUNABİLECEĞİ YA DA
GÜZELLİKLERİN FARKLI TANIMLANABİLECEĞİ BİR PENCERE AÇMAYI AMAÇLIYORDU.
(YÖNLENDİRMEMİM AMACI BİR DAHA O KİŞİLERİ GÖMEYECEK OLAMDI. GİDERAYAK
DAĞILMALARINA İZİN VEREMEZDİM)
ÇALIŞMADAN SONRA ÇOCUKLAR VE AİLELERİN BİRLİKTE
OLUŞTURDUKLARU DOĞAÇLAMA BİR TİYATRO SAHNASİ YAŞANDI. ÇOCUKLARIN TÜM GÜN
BOYUNCA ÜRETTİKLERİ SANAT NESNELERİ BİR GÖSTERİ İLE AİLELERİNE SUNMALARI VE BU
NESNELER ÜZERİNDEN BİR BULUŞMA YAŞANDI."
BİRBİRİMİZE DOKUNMAYI, BİRBİRİMİZİ
DUYMAYI, DİNLEMEYİ, ANLAMAYI, OLDUĞU
GİBİ KABUL ETMEYİ GİDEREK UNUTTUĞUMUZ BİR DÜNYADA DEPREM DOLAYISI İLE DE OLSA
İNSANLARIN ASLINDA DOĞUŞTSAN VAROLAN BU YETENEKLERİNİ YENİDEN ORTAYA
ÇIKARABİLMEK İÇİN ELİMİZDEN GELENİ YAPMAK GEREKLİ DİYE DÜŞÜNMEKTEYİM.
ÖĞRENCİ GRUPLARI, İŞÇİ GRUPLARI,
ÇEŞİTLİ DÜZEYLERDE ÇALIŞIP ÜRETEN DEĞİŞİK MESLEK İNSANLARI ASLINDA KENDİ
DOĞALARINDAKİ YETERSİZLİĞİ TELEFİ PEŞİNDE DEĞİLLER Mİ? DOĞANIN EN EKSİK
YARATIĞI OLDUĞUMUZU BİR KEZ DAHA KABUL ETTİĞİM ŞU GÜNLERDE TAZMİNAT GİBİ
VERİLMİŞ AKLIMIZI DA GERÇEK İHTİYAÇLARIMIZ YÖNÜNDE KULLANAMAYIŞIMIZIN ACILARINI
ÇEKİYORUZ. ÖLDÜREN DEPREM DEĞİL BİNALAR. ONLARI DA BİZ YAPIYORUZ. BAŞKA TÜRLÜ
YAPABİLİRDİK. TOPRAĞI ZAYIF AMA RANTI YÜKSEK BÖLGELERE BU DENLİ NÜFUS YIĞILMASI
OLAMSIN DİYE O İNSANLARIN KENDİ DOĞDUKLARI
YERLERDE DOYMALARINI SAĞLAYABİLİRDİK. GÖÇ ETMEK ZORUNDA KALIP BİR FELAKET
SONUNDA TOPLUMCA REGRESE OLUP TEKRAR
TOPRAKTA YAŞAMA ALIŞKANLIKLARININ ORTAYA ÇIKTIĞI TOPLUMSAL ŞİZOFRENİK BİR
SÜRECİ YAŞATTIĞIMIZ YIĞINLA İNSANA HIZLA TOPARLANIP KENDİ GÜÇLERİNİ OLUŞTURMA
VE YENİDEN ADAPTASYON OLANAKLARI SAĞLAYABİLİRDİK. DİYE DÜŞÜNMEKTEYİM.
BİZLER, RUH SAĞLIĞI HİZMETLERİ
ÜRETENLER, EĞİTİMCİLER, PSİKOTERAPİSTLER, PSİKOLOGLAR, PSİKİYATRLAR, EN ÇOK
KORUYCU RUH SAĞLIĞI ÜRETMEK, BU TÜR PROJELER GELİŞTİRMEK, GELİŞTİRDİĞİMİZ
PROJELERİN ARKASINDA DURUP DAYATMAK, HER KADEMEDE KAMU KURULUŞLARINI ZORLAMAK
VE YÖNLENDİRMEK ADINA SORUMLULUĞUMUZU YETERİNCE TAŞIYOR MUYUZ DİYE
DÜŞÜNMEKTEYİM.
PAZARIMIZI HASTALIK VE BOZUKLUK
ÜZERİNDEN DEĞİL KİTLELRİN RUH SAĞLIĞINI KORUMA HEDEFLERİ ÜZERİNDEN OLUŞTURSAK
DİYE DÜŞÜNMEKTEYİM.
ÖĞRENCİLER, İŞÇİLER, HEKİMLER,
ÖĞRETMENLER, YÖNETİCİLER İÇİN İŞBİRLİKÇİ ÇALIŞMA AHLAKINI GELİŞTİRMEK ÜZERE
BİLGİ, BECERİ VE DONANIMLARIMIZI BULUŞTURSAK DİYE DÜŞÜNMEKTEYİM
VE BENİM GİBİ DÜŞÜNENLERİ BİR PLATFORM
OLUŞTURMAYA ÇAĞIRMAKTAYIM!
S E V G İ Y L E K A L I
N !
NEVİN ERACAR
nevineracar@gmail.com
0212-2516809
faks;0212-2455814
GSM:05324247881
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder